torsdag, september 16, 2004

Nattradio

I natt pratade min jobbarkompis M-L i radion. Programmet var Nattliv och handlade om mobilprat under bilkörning. Det är ju vägverket som föreslår hårdare straff om du krockar samtidigt som du pratar i mobilen. M-L tyckte att det räckte med att vara förnuftig och bara ringa enkla samtal under färden. En finsk kille som ringde berättade att de har handsfreetvång i finland om du måste prata och köra samtidigt. Han berättade också att olyckorna ökat med ca 30% (jag vet inte om det var alla olyckor eller bara de mobiltelefonrelaterade) sedan de införde den reglen. Han berättade också om en annan lag de har i finland. Man får inte byta CD-skiva när man kör. En annan kille berättade att folk faktiskt skriver sms när de kör. Det fattar jag inte hur de klarar av. Och man behöver faktiskt inte svara på sms:n på sekunden, det går att vänta tills man kan stanna. Själv stannar jag helst om det ringer, för jag känner mig så ouppmärksam om jag kör och pratar telefon samtidigt. Men det är ju inte alltid man kan stanna på minuten. Bäst är ju att vänta med att svara, eller ringa upp när man har stannat. tycker jag i alla fall.

I radioprogrammet tidig morgon pratade de om en näsundersökning. Och de har kommit fram till att stora näsborrar ger bättre luktsinne. studien har tydligen pågått i 3 år. Ja hujeda mig, tänk dig att studera näsborrar i tre år, roligare liv kan man kanske ha.

Nu ska en trötter annika gå och lägga sig.
God natt och ha en trevlig dag.

Inga kommentarer: