torsdag, oktober 21, 2004

Första svetsningen

I dag stod det svetsning på schemat. Vi tittade först på film om svetsning, och efter det fick vi testa att svetsa. Vi fick enkla instruktioner, så till och med jag fattade. Men när jag började svetsa så blev det bara pannkaka av allting. Det var svårt att få glödbågen att brinna och jag fick inte svetsmaterialet att smälta, och efter 20-30 sek så slocknade glödbågen. Hmm... tänkte jag, jag har tydligen fattat detta fel på något sätt. Så jag travade efter en lärare och bad om bättre instruktioner.

Läraren provsvetsade och det visad sig att svetsen inte var riktigt som den skulle. Så det var därför jag inte fick det att funka. När svetsen var fixad provade jag igen... och se... då blev det lite skillnad, då fick jag det att funka. Men tro nu inte att det blev bra svetssträngar. Jag är så mycket nybörjare man bara kan bli. Mina svetsträngar såg mest ut som en rad pärlor och åsar. En och annan sträng såg ju ungefär ut som det skulle. Men roligt var det i alla fall, och med träning och utbildning så kan jag också bli svetsare... om jag nu bestämmer mig för att bli det.

Edit: Det var TIG svets jag provade.

Inga kommentarer: