tisdag, december 14, 2004

Vikarierande skolkamrat

En vän till mig studerar på distans. De får övningar och sånt via webben, vilket jag tycker verkar smidigt. Men hon saknar klasskamrater, någon att diskutera sina studier med. Så i dag var hon här och jag fick vara klasskompis med henne. Det är samhällskunnskap hon läser så jag fick ju lära mig lite om hur riksdag, regering, kommun och sånt styrs å hur det funkar lite.

Så skulle hon hitta på en ny lag, och sedan beskriva hur den beslutsprocessen går till från förslag till lag inskriven i svenska lagboken. Det är lite svårt att komma på en lag som inte redan finns ju. Men så bestämde hon sig för att det skulle bli förbjudet att sälja tobak. Ja inte direkt, utan det skulle bli någon slags nedtrappning. Det är ju ett bra förslag annars. Om man inte kan köpa cigg, så kan man inte röka. Men visst, det skulle bli smuggling och sådan också, men de flesta skulle nog sluta. Det kanske bara skulle finnas rökare i samma utsträckning som det finns hachrökare nu.

Till och med en storrökare som jag skulle sluta röka. I valet mellan att hålla på att smuggla och krabba och att sluta röka, så väljer jag nog att sluta röka. Hmm... Jag kanske skulle ta och låtsas att den lagen redan finns och att det är förbjudet att röka. Får fundera på det en stund.

*springer å tar mig ett bloss medan jag funderar*

Ett sådant lagförslag skulle antagligen inte gå igenom i alla fall. Staten tjänar för mycket pengar på tobaksskatten tror jag.


Inga kommentarer: